Canbus - Har du noen gang oppgradert lysene på bilen til LED og fått feilmelding? Hvorfor kommer dette, og hvordan kan dette løses? Mange har spørsmål angående feilmelding, pæresjekk og canbus. I dette innlegget vil vi ta for oss hvorfor feilmelding forekommer på bilen og hvordan dette kan løses.
Hva er en canbus og hva er feilmelding?
Canbus og feilmelding er to navn som er mye brukt om hverandre, og det kan være vanskelig å sette seg inn i hva disse betyr og hvordan disse to henger sammen. Feilmelding er en generell betegnelse som brukes når bilen viser en feil i displayet på bilen. Noe de fleste nok har sett en gang i tiden. Her kan man få feil på diverse vanlige ting som lite lufttrykket i dekkene, lite spylervæske og pærefeil, eller viktige feil som motorfeil. Feilmeldingen kommer som regel opp i displayet på bilen, og informerer om hva som er galt.
Hvordan vet bilen at noe galt?
Det er her “canbus” kommer inn. Canbus, normalt skrevet CAN-bus, står for Controller Area Network, og er i all hovedsak et system som gjør at alle bilens komponenter kan kommunisere sammen. CAN-bus er ikke et nytt konsept som man kun finner på nyere biler, men er brukt i de fleste biler siden slutten av 90-tallet. CAN-bus brukes til mangt. Som hvordan cruise control kan regulere hastigheten til bilen, eller hvordan sensor i dekkene kan registrere lufttrykket til alle dekkene. Alle komponentene er koblet sammen med CAN-ledninger, slik at informasjonen kan flyte mellom komponentene. Normalt sett så er bilens kjørecomputer hjernen til bilen, og står i senter av all informasjonsflyten fra alle bilens komponenter
Hvorfor får jeg feilmelding på pærene mine?
Feilmelding på lys er en del av bilens pæresjekk funksjon, som er en innebygd funksjon i CAN-bus systemet på bilen. Pæresjekk funksjonen er ikke en ny funksjon som kun finnes på nyere biler. Vi kan se at selv biler lansert før år 2000 er levert med dette. Hensikten med pæresjekk funksjonen er å gi beskjed til sjåføren at det er noe galt med de utvendige pærene på bilen. Dette er pærer man normalt ikke ser ofte, da de kun lyser mens bilen er i gang. Det er derfor et bra konsept for å passe på at alle utvendige pærer fungerer slik de skal. Ulempen med pæresjekk funksjonen er at den er ganske firkantet. Måten pæresjekk funksjonen fungerer er at den leser hvilket strømforbruk en pære bruker. Dette gjøres på forskjellige måter og er avhengig av bilen, men ofte sender bilen en lav strømpuls til pærene for å sjekke strømforbruket. Om en pære fungerer så har den riktig strømforbruk, mens en ødelagt pære har lavt eller ingen strømforbruk. Bilen har ferdig innebygde parameter i pæresjekk funksjonen, slik at bilen kan bedømme om strømforbruket er for lavt eller ikke. Om strømforbruket er for lavt så betyr dette at det er noe galt med pæren. Dette registreres som en feilmelding i bilen. Dette vises normalt sett i displayet.
Jeg får ikke feilmelding, men lysene blinker, flimrer eller lyser ikke.
Ikke alle biler gir en feilmelding på pærene, selv om det er bygd inn en pæresjekk funksjon på bilen. Bilen kan forøvrig gjøre diverse tiltak for å forhindre videre feil eller redusere strømforbruket. Noen biler kutter strømmen til akkurat den pæren det er noe galt med. Noe som kan føre at pæren ikke vil lyse om det er noe galt. Noen biler begrenser strømmen til akkurat den pæren, som kan forårsake blinking og flimring med f.eks LED-pærer. Andre biler sender strømpuls kontinuerlig til pæren for å sjekke den regelmessig om feilen er løst, som kan forårsake blinking. Alle disse feilene forekommer av pæresjekk funksjonen på bilen.
No comments:
Post a Comment