Wednesday, July 1, 2020

Spørsmål om xenon

I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på xenon og ofte stilte spørsmål om xenon og svare på disse spørsmålene og usikkerhetene som mange ofte har når det kommer til dette. 




Funderinger og spørsmål om xenon:

Hvorfor oppgradere fjernlysene til xenon?

Å oppgradere fjernlysene dine til xenon vil gi deg mer lys enn to store tusenmetere. Å oppgradere tusenmetere til xenon, f.eks 75w vil da altså gi deg en vanvittig god oppgradering av ekstralysene dine.

4300k, 6000k og 8000k hva betyr dette?

Dette indikerer fargen på lyset fra pærene. 4300k er kremhvitt og er også den fargen som leveres på alle biler originalt, den er veldig anonym i trafikken og kan noen ganger forveksles med halogen på fargen. 6000k er knall hvitt med en smule blåskjær, dette er fargen de fleste velger og som gir best utbytte. 8000k er veldig blåaktig og passer bra til utstillingsbiler og folk som vil ha virkelig xenonpreg, bakdelen med 8000k er at den gir ca 20% svakere lys enn 6000k. Les mer om dette og se en demonstrasjon i vår Kelvinguide.

Hvilket xenonsystem skal jeg velge? ProSystem vs ESystem.

Lumen ProSystem er vår toppmodell, her får du overlegen kvalitet med digitale ballaster som fungerer på nye biler med canbus. ProSystem har lengre levetid enn vanlige xenonsett. Velg ProSystem dersom du behøver kvalitet av produktet du handler eller har en nyere bil med pæresjekk. Vi garanterer for feilfri canbus funksjon på ProSystem. ESystem er en rimelig variant av xenon uten digital ballast og vil ikke fungere på noen nyere biler selv med wirefiks eller annen medisin. Dette er et bra xenonsystem dersom du har en gammel bil du ønsker xenon på.

Hva er E-merking?

For at settene skal være lovlig på det norske markedet må settene være E-merket. Veldig mange sett er ikke E-merket og heller ikke lovlig å montere. E-merking er viktig for å sikre seg mot billig elektronikk og brann. Våre sett er selvsagt E-merket.

Hva slags garantier er inkludert?

Settene leveres med 1 års garanti eller 2 års utvidet garanti. Skulle du være uheldig å for eksempel ryke en pære før tiden får du ny pære umiddelbart. Med ProSystem garanterer også for at xenonsettet fungerer som det skal på din bil. Pengene tilbake dersom tekniske problemer skulle oppstå under eller straks etter montering.

Hvor lang tid tar monteringen?

Det kommer litt an på biltype. Er det enkelt å komme til bak lyktene tar installasjonen rundt 20 minutter.

Kan jeg installere settet selv?

Settene våre er "plug-and-play" på de fleste biler. Kun noen fåtalls biler trenger små modifiseringer som du enkelt gjør selv. Du får med norsk bruksanvisning som viser deg enkelt hvordan du installerer et sett.

Kan jeg sette tilbake vanlige halogenpærer hvis det skulle være nødvendig?

Settene våre kan fjernes helt hvis ønskelig uten spor ettersom du ikke modifiserer det originale ledningsnettet når du installerer. Settene kan også overføres til annen bil med samme pæretype.

Hva er BiXenon?

Bi kommer av latin og betyr to. Hvis du har Bixenon har du to xenonsystem, et på fjernlys og et på nærlys. På H4-2 settet er Bixenon i et og samme system.

Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja. Men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Lyktene bør også være godkjent for xenon. Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe kun pæra og montere denne?

En vanlig bil har 12 volts system og en xenonpære trenger 23000 v for å fungere. Ballastene du får i settet øker spenningen når pærene tennes til 23000v og stabiliserer seg på 85v når pærene er tent.

Fordeler med xenon

- Lengre liv; En xenonpære har et gjennomsnittsliv på 2500 timer altså 3-5 ganger lengre levetid enn den tradisjonelle halogenpæra. Xenonpærene har heller ingen glødetråd som halogenpæra og tar ikke skade av humpete veier som halogenpæra gjør.

- Mer lys; En 35watt Xenonpære produserer tre ganger mer lumen sammenlignet med en 55watt halogenpære. Tre ganger sterkere lys. Lyset reflekterer skilter og veimarkeringer utrolig mye bedre enn halogen.

- Hvitere lys; Halogen lager et gulaktig lys mens Xenonlys produserer blåhvitt lys som er nærmere naturlig dagslys.

- Mindre varme; Xenon pærer bruker mindre strøm (35w) enn vanlige halogenpærer (55w) og utvikler også deretter mindre varme.

- Bilen vil ikke bare ha det sikreste og beste lyset tilgjengelig men også være penere og nyere å se til enn før. Xenonlys er dyrt ekstrautstyr som ofte blir levert kun på de nyeste og dyreste bilmodellene. Ikke bli lurt av xenonlook pære, det er ikke xenonlys og kan ikke sammenlignes med det ekte produktet.



Kjørelys
Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Nærlys
Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.
Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.
Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

Fjernlys
1. oktober 2018 fikk vi nye regler ang fjernlys. Nå kan man montere fritt antall så lenge dem er E-merket og montert symmetrisk. Symmetrisk betyr bare at dem skal monteres på en linje, altså ikke en i høyre hjørnet oppe og en nede i venstre hjørnet. Med sunn fornuft kommer du langt.

Tåkelys
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Parkeringslys
Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent.
Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.

Ettermonterte bremselys 
Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt.

Godkjente lykter
Husk at alt lovlig lysutstyr skal være merket med "E" eller "e", dvs. godkjent iht. ECE eller EEC.

No comments:

Post a Comment